събота, 18 септември 2010 г.

12 неща които научих на 42, а трябваше да знам на 22




Статията е преведена от 12 Things I Learned By 42 That I Wish I Knew At 22

Как лети времето. Сякаш бе вчера, когато бях 12 годишно хлапе. Ходейки на дълги разходки из Шеруудската гора, точно зад ъгъла където живеех. Играейки с моя малък брат, катерейки се по къщата на дървото, очаквайки с нетърпение Врент да намине да ни види. Всичко това бе от добрите стари времена когато единствено ме тревожеше, да не би да имаме черен дроб за вечеря.
Докато стана на 22, вече знаех за кого искам да се оженя, бях решил да напусна колежа, бях започнал да живея на кредит, и си мислех, че до 30 годишен ще бъда милионер защото бях толкова умен.
Е, можеше и да 35, но да стане в края на краищата. Всъшност си бях обаче доста невеж.

Ако можех да върна времето назад, ето някой неща които бих си казал ако съм на 22 години.

1. Стой в училище. Не напускай. То е ясно, че вече ти е писнало, но почакай докато започнеш такава гадна работа, да си в безизходица, да не можеш да я търпиш но да се стахуваш да не я загубиш.
Завършвайки с диплома, ще ти се отворят много повече възможности от колкото можеш да си представиш. Аз винаги съм искал да постъпя в училище по право, но нямайки "къдравата коса"(еврейски къдрици според мен), нямах шанса дори и да стигна до класиране. Урока който научих тук бе, отдай се изцяло на това с което се занимаваш в момента. Третирай училището все едно, че е твоята работа. Пристигай навреме, прави си домашите, учи, приеми учебния процес като една истинска работа.

2. Парите не покваряват, те запазват. Започни да инвестираш от рано. Колко неща трябва да покажеш с парите които си спечелил в гимназията и колежа? Ако бях инвестирал половината от това което съм спечелил по онези години в някой пенсионен фонд например, сега щях да имам около 192 000 долара. Още се проклинам за това. Инвестирай от рано.

3. Не купувай първата къща, която огледаш. Купи най-евтината в най-хубавия квартал. Всъшност аз не направих точно това, но нещо подобно. Ние бяхме толкова превъзбудени, когато ни одобриха заема, че скочихме на първата къща, която покри нашите минимални изисквания. Аз все още обичам тази къща и до днес, но искам да бях инспектирал по-добре къщата по онова време, или да бях намерил къща по-близо до службата ми и училище.
Извода е, не бъдете прибързани и не вземайте отчаяни решения с големите покупки.

4. Създайте си навик да живеете според бюджета си. Нима има нещо поважно от това да живееш с по-малко от състоянието си? Аз опитах по няколко начина но никога не съм бил толкова отдаден на тази идея, поне не толкова колкото трябваше да бъда. Днес, заплатата ми е токова голяма, че бюджета ми е достатъчен за "оооо, това наистина трябва да го имам". Целта е това да се постигне. Ако можех да го направя отново, щях да направя това от максимално ранна възраст.
Урока който научих е, че бюджетирането е процес на освобождаване не на органичаване. Ако бях живял според бюджета си щях да си спестя много болезнени моменти.

5. Научи се как да договориш по-добър дял от всичко. Прочел няколко книги относно преговарянето доста късно, аз осъзнах, че съм бил преметнат от доста хора, предимно автотърговци. Научавайки такива* (автора е написал статия за силата на преговорите) съвети аз щях да съм си спестил хиляди.
Изводи, започнете подготовка по обучението си и бъдете готови да се обърнете и да си тръгнете по всяко време.

6. Подържайте медицинска застраховка винаги и по-всяко време. Преди няколко години, аз напусках работа и започнах нова, коятио предлаше медицинска застраховка едва след 90тия работен ден в компанията. Можете да познаете, наложи се жена ми да се подложи на спешна операция точно на 89-я ден от започването ми. Истинска история. 89 дни. Мислите ли, че на застрахователя му пукаше. Ще ви оставя да познаете. Слава богу, бяхме в болница Св. Винсент и те се смилиха над нас. Бизнес мениджъра ми каза(след като погледна финансовото ми състояние), че някой е платил сметката ми. Все още ме бодва под лъжичката когато си спомня за този случай, дори и след всички тези години. Впрочем, отне ни години след това да се разплатим с лекари и да покрием сметките за анестезия. Ако просто бях си продължил застаховката, още мъничко.
Очевидната поука: подържайте си медицинската застраховка винаги. Тя е по-евтина от медицинските сметки.

7. Качеството на отработеното време е важно, но количеството на изработеното време е това което има значение. На вашия шеф не му пука дали имате семейство или не. Повярвайте ми. Освен ако не работитe за някой ваш роднина, който наистина разбира, че трябва да си приберете детето по-рано, или, че трябва да прекарате малко време с половинката си, вие сте просто една лесно заменима бурмичка в машината. Когато хората се опитват да развиват бизнес, тяхното лично време е на второ място, както на второ място е и качеството на връзката и семейните взаимоотношения. Просто запомнете, че когато остареете, и седите в количката си в старческия дом, завит с одяло и сърбате каша, няма да съжалявате за по-малкото време прекарано в офиса.
Какъв е извода, семейството ще е там ,където работата и бизнеса са отдавна изчезнали. Оценявайте и съхранявайте семейството си.

8. Не слушайте тези, които смятат, че има пряк път към богатството. НЯМА ТАКЪВ ПРЯК ПЪТ. Можете да го проумете дори и сега със своите 22 години. Богатството се създава когато се предложи нещо, интересно, ценно или уникално за хора които се нуждаят от него. До тогава, вие ще търгувате с вашите часове труд за пари, и винаги ще си мислите, че не взимате достатъчно. "Намерете нужда и я задоволете" гласи една стара мантра, и е все още валидна защото е истина. В наши дни, трябва да се каже "Създай нужда, която само ти можеш да задоволиш". Тогава ти вече ще пътуваш в правилната посока към богатството.
Извод: осъзнай къде има назадоволени нужди и открий начин да ги задоволиш.

8а. Стой далече, много на далече от всякакви "Сложни Маркетингови Бизнеси" които изискват спонсориране на нови дистрибутори. Всички те са мошеннически. Вие не сте Изпълнителен Директор, вие сте просто търговец на комисионна, който разчита на капитализация на вашия социален капитал(вашите близки и познати) за да направи и стотинка...други такива трябва да загубят пари, 99,5% от дистрибуторите губят пари за да отидат нагоре по-веригата при тези хора, коита са създали организацията. Стойте надалеч!

9. Уверете се, че партньора ви споделя вашите идеи и разбирания. Сама по себе си тази стъпка е способна да определи щастието ви повече от всичко останало. Плашещо, нали? Ако всичко изглежда наред досега, и вие смятате, че кредит трябва да се ползва при нужда или смятате, че децата възпитани в училище са странни, и предпочитате домашното възпитание, вие се подготвяте за горчиви моменти. Много добре обмислете тези неща преди да кажете "Да, вземам го/я". Казват, любовта е хилядарка...а развода 50 хилядарки.
Поука: обсъдете с патрньора или потенциалния си партньор какви са вашите разбирания за ценности, които да бъдат възпитани у вашите деца, дори и да нямате планове да имате деца.

10. Научете се как да подържате връзка. Научете се как да подържате връзка със старите приятели от университета и гимназията. Придобийте умението да искате помощ без да изглежда, като искане на помощ. Наблюдавайте как другите подържат връзки. Запомнете, не е какво знаеш, или кого познаваш, а КАК използваш това, което знаеш и когото познаваш. Стъпка по-напред, не е важно кой познаваш, а кой познава теб. Практикувайте как да подържате връзка без да изисквате нещо в замяна. Направете всичко за да не изглеждате като тарикат, който винаги очаква да спечели нещо от всичко, просто подържайте връзки и отношения. Никога не се знае кой ще може да ви помогне.
Какво научих: подържай връзка и винаги прави всичко възмоцно да си полезен отколкото безпомощен.

11. Никога не приемайте работа само защото парите са по-виски. Живота е повече от пари. Има причина за да ви предлагат повече. Може би защото вие сте най-квалифицирания за тази позиция. Или пък защото вие сте най-образования или най-опитния. Но може би е защото никой не може да търпи Мениджъра на отдела и се опитват с висока заплата да покрият тази длъжост. Винаги питайте къде може да намерите последния работил на тази позиция. Поговорете с него, но го направете извън офиса. Хората ще ви дадат повече информация извън офиса. В офиса, това може да се сметне като предателство, но извън него - чисто и просто разговор с познат.
Поука: Придобийте пъла картина в обстановката преди да скочите с двата крака.

12. Доверявай се, но проверявай. Не можете да вярвате на всичко, което чувате, четете или сте били научени като дете. Вие винаги трябва да проверявате за препоръки, да задавате въпроси, търсите отговори, и да намерите начини да разберете повече за всичко, което ви е било казано. Всичко това са хитринки, но са важни. Света е пълен с мошенници, които са винаги готови да ви пратят за зелен хайвер. Не ставайте циничен, но проверявайте всичко, което можете.
Опознайте себе си и какво ви мотивира. Научете какво мотивира вашия партньор и децата ви. Научете какво мотивира вашите приятели. разберете какво мотивира вашите колеги, вашите ръководители, и какво мотивира, шефа на вашия шеф. Никога не спирайте да учите, никога не спирайте да се развивате. Докато навършиш 42, дете мое, ти ще бъдеш милионер!

А какво бихте казали вие ако можехте да се върнете 20 години назад?

Няма коментари:

Публикуване на коментар