събота, 1 януари 2011 г.

Приказка за добрите феи и трите стъпки към щастието





Това е история за средния гражданин, за запознанството му с
мистър Брок, добрите феи и други приятели.

Цялата схема как да се постигне щастието в 3 стъпки:
- да не те измамят
- да бъдеш социален
- да сбъднеш мечтите си

Главният герой се казва ЮЯ и е образец за средния гражданин,
със средна заплата от 2000 лева.
Има си обичайните мечти – къщата, колата и да има за кой да работи.
Искал да започне да ги реализира, и приятели му препоръчали от личен опит да се запознае с мистър Брокер.

При мистър Брокер

ЮЯ: Добър ден, вие ли се мистър Брокер?
- Познаваме ли се?
ЮЯ: Не, но мои близки приятели ви препоръчаха от личен опит.
- Тогава можете да ми казвате просто Брок
ЮЯ: Благодаря, мистър Брок, тук съм с една голяма молба. Търся си нещо като за мен.
Заплатата ми е 2000 лева, имам спестени едни 10-15к евро. Какво можете да ми предложите?
- Така като ви слушам това е точно като за вас – 50 квадрата, 50 хиляди евро
ЮЯ: Ужас, цяло състояние!
- Истинско съкровище искате да кажете.
ЮЯ: Наистина ли? Но на мен изобщо не ми харесва. И дори не е обзаведено. Тясно е!
Пък и не мислите ли, че е твърде скъпичко?
- А, моля ви се, цените удариха дъното, няма накъде да падат повече, нали ми имате доверие?
Трябва да си имаме доверие, иначе нищо не става.
Давам ви честна дума. Купувайте бързо, че ще изтървете момента. Последно ми е толкова изгодно,
а и има много желаещи да купуват, не гарантирам, че утре офертата ще е валидна.
ЮЯ: И все пак, мистър Брок, не е ли малко скъпичко – това са 100 хиляди лева.
- А, моля ви се, на мародер ли ви приличам?
Сега ще ви кажа точно колко са – 97792 лева, 100 хиляди е много далеч. И защо е това черногледство?
Искам да се научите да мислите позитивно. 50000 по-малко ли е от 97792?
ЮЯ: По-малко е.
- Много добре, точно така ще мислите. Не купувате нещо за 97792 лева, а само за 50000 евро.
Ако сте позитивен в мисленето, ще живеете щастливо.
ЮЯ: Така е, прав сте. Сега вече съм по-спокоен, даже голите стени започват да ми харесват.
- Наистина?
ЮЯ: Ами да, сам ще си ги направя, както първите хора са го правили, само дето трябва и да се обзаведе…
- Няма да се притеснявате, за всичко ще се погрижим.
За едни 15 000 евро и много добре ще обзаведете, малко и ремонт ви чака.
ЮЯ: Ама това са 30000 лева!!!
- Е вие какво очаквате? Освен това мислете позитивно, моля ви се!
15 000 евро е по-малко от 30 000 лева.
ЮЯ: Но мистър Брок няма ли да ми направите някаква отстъпка?
- Знаете ли, много ми харесвате, затова ще ви направя 2% отстъпка от цената.
ЮЯ: Само 2%? Моля ви, имайте малко милост.
- Добре, добре, а и вие идвате след препоръки. Да поздравите вашите
приятели. Те са и мои приятели. Давам ви още 3% специално за вас.
Повече от това не мога да отстъпя. На дъното сме плътно.
ЮЯ: И все пак не ви ли се струва, че това не е дъното, че цените са три-четири пъти завишени?
- Така като ви слуша, човек ще си помисли, че работя за едната комисионна. Ма моля ви се.
Нали не мислите, че умишлено помпам цените, за да прибера по-голяма комисионна?
Правилно не мислите. Ето, например ще ви кажа, че цената от 50 000 евро, на която направих
специално за вас 5% отстъпка, е без включена комисионна в цената.
ЮЯ: И това хубаво ли е?
- Е как да не е хубаво, ще сложа моята комисионна от 5% върху 5% по-малка база.
ЮЯ: Какво искате да кажете, едно време бягах от часовете по математика в училище?
- Много е просто – 50 000 с отстъпката от 5% прави 47500. Като сложим комисионната
и специално като за приятел става 49875. Не сте очаквали такава оферта, нали?
ЮЯ: Наистина, нищо общо няма с 50 000. Много ви благодаря. Сигурен бях, че няма да ме измамите.

- За държавната такса, за таксата за нотариус и за парите за адвокат си знаете, нали?
ЮЯ: Олеле, и колко ще струва?
- Сега, слушайте ме внимателно. Няма да ходите при онези нахални адвокати. Всички ги мразят.
Ще отидете при някой съдия. Взимат по-евтинко от адвоката и са професионалисти.
ЮЯ: Но на тях не им ли е забранено да се занимават с такива неща?
- Е, по принцип да, но какво да правят? Докарват си по някой лев допълнително.
ЮЯ: Но мистър Брок, карате ме да нарушавам закона. Това не е ли престъпление?
- Нали не искате да плащате на адвокатите?
ЮЯ: Не искам, но и на съдии не искам да плащам.
- Недейте така, горките, трябваше да си раздадат 13-та заплата и тази година. Много зле
са финансово. Побъркват се от работа. Трябва да отлагат и отлагат дела с години, затрупани са
от тонове изсечена хартия под формата на доказателства и имат заетост за години напред.
Трябва и да работят на частно, за да свържат двата края, а не им остава свободно време. Бъдете социален към тях.
ЮЯ: Е хубаво, всичко в името на съдиите – да си купят по някой кокал.
- Точно така. Сега за държавната такса – много неприятно, няма как да се избегне,
обаче искате ли да не хрантутите излишно разни пенсионери, или да строят с ваши
пари разни магистрали и т.н.?
ЮЯ: ?
- Можем да пишем, че вместо за 49875 сте купили по цената от данъчната оценка и
ще платите данъка върху по-малката сума.
ЮЯ: Но това не е ли опасно за мен? Ако ме измамят после мога да докажа, че съм дал
само по-малката сума.
- Спокойно, кой ще ви мами, нали си имаме доверие? Всичко е проверено.

ЮЯ: Да, доверие. А за нотариусите?
- Вижте за тях трябва да сте много щастлив. Таксата е няколко процента, но няма да се
плашите и с радост ще ги давате. Тия пари вместо да отидат за държавна
такса и с тях да се строят магистрали, университети или да се изядат от пенсионерите,
ще отидат в ръцете на добрия нотариус. Не е ли прекрасно?
ЮЯ: Но това са страшно много пари. И само за един подпис! По-добре да отидат за детски градини.
- Какви са тези леви приказки, ще ви се смеят? Демокрация сме все пак. Знаете ли колко е скъпо в днешно време да се стане нотариус?
ЮЯ: Идея си нямам.
- На ушенце ще ви кажа, без другите да чуят.
ЮЯ: Не думайте, горкичките?! Добре че ми казахте, като отида при нотариуса ще му нося кокал.
И от кога е така?
- От години вече, нотариуса няма никаква сигурност, никаква. Не е държавен служител и живее от
едната комисионна, а трябва да дава винаги най-добрия подпис от себе си. Много е тежко.
Бъдете социален, като гражданин на социална държава – нотариусите имат нужда от социална помощ.
ЮЯ: Разплакахте ме истински, не мога да се сдържам. Ще пишем реалната цена, не искам да ощетяваме бедните нотариуси. Толкова съм щастлив, че ще направя добро дело за тях.
- Ето ви и кърпичка. Сега, слушайте ме внимателно, казахте, че имате заделени едни 15 000 евро.
Комисионната за мен си я плащате веднага, това е фирмена политика, пък и ви уреждам.
С 10 000 евро ще направите първа вноска за обекта и всичко друго е за вас.
ЮЯ: Много ви благодаря, че помислихте за мен.
- Разбира се, за кой друг да мисля. А парите за нотариус, държавна такса и съдия ще си осигурите назаем от някой.
ЮЯ: Да, ще взема назаем пари. Не мога да сдържа сълзите си,
как ще направя добро дело за бедните и в нужда нотариуси и съдии.

- Точно така, социалност трябва да има. Сега ще ви кажа и как ще уредим останалата сума. Чували ли сте за добрата фея Вещиц?
ЮЯ: Звучи ми познато от някъде това име.
- Със сигурност, тя е с вековна история.
На галено й викаме Вещи или Ве. Тъй като аз ви имам пълно доверие, както и вие на мен,
но това не е достатъчно, и тя ще ви отпусне още малко доверие, за да сбъднете мечтата си.
ЮЯ: Мечтата си?
- Вашата къща с обзавеждане, нали не сте забравил за какво сте тук?
ЮЯ: Да, наистина, много ви благодаря за всичко, веднага отивам за доверие при добрата фея Вещиц.

При Вещиц

ЮЯ: Добър ден, не съм сигурен, че трябва да съм тук?
- Ако сте тук, за да получите доверие и да сбъднете мечтите си, това е вашето място.
Вие сте при добрата фея Вещиц, но можете да ми казвате на галено Вещи.
ЮЯ: Супер. Добре, малко се притеснявам, не знам от къде да започна.
Вещи: Колко ви е заплатата? И получавали ли сте доверие от някъде другаде?
ЮЯ: Средната – 2000 лева, а доверие, не, никакво доверие никой не ми е давал никога. Да, твърдо не, твърдо.
Вещи: Това добре, а за какво доверие сте тук?
ЮЯ: 40000 евро за моя дом и 15000 евро за обзавеждане. Как ви се струва?
Вещи: Така, имам нещо точно като за вас – mortе-gage на галено му се вика – за 40-те хиляди
и потребителско доверие за другата сума. Тук трябва да подпишем едно две договорчета.
Нищо страшно няма. За колко години смятате да сме обвързани?
ЮЯ: Не ги разбирам тези работи. Предложете нещо. Искам да ми е леко.
Вещи: Разбира се, 7% всичко на всичко, без да плащате главница през първата година как ви се струва?
И след това на равни вноски?
ЮЯ: Нищо не разбирам, това колко прави на месец?
Вещи: 233,33 евро
ЮЯ: Добре, а след първата година?
Вещи: Предлагам ви 25 годишно обвързване, как ви звучи?
ЮЯ: Ами малко е тегаво, но каква е сметката на месец?
Вещи: 366,96 евро на месец
ЮЯ: 720 лева?! Моля ви се, това е страшно много.
Вещи: Но как ще е много, а и вас не са ви ли учили да мислите позитивно?
366,96 по-малко ли е от 720?
ЮЯ: По-малко е.
Вещи: Много сте прав, но щом и това ви е много, предлагам ви 30 годишно обвързване
ЮЯ: Добре, съгласен съм на всичко, само искам да ми е леко
Вещи: Щом толкова настоявате – 352,99 евро на месец. ГПР ни е 10% на година.
И като мислите позитивно, смятайте тази вноска на ден – 11,77 евро дневно – направо без пари. Олекна ли ви?
ЮЯ: Така звучи много по-добре. 30 години казахте, нали?
Записвам си да не забравя – от 720 на 352,99, на 11,77 – браво, сделката на живота.
Добре… това го оправихме. А какво ще правим с обзавеждането?
Вещи: Ето сега ще ви кажа. 15000 евро, хайде да се обвържем с едно договорче за 10 години?
ЮЯ: Ами добре, кажете колко е на месец, само ще си го запиша да си знам.
Вещи: Много ми харесвате, за това под секрет ще ви кажа на ушенце, но другите не трябва да знаят.
10 години, равни вноски по 242 евро на месец, при 15% ГПР за този вид доверие. Яко, а?
ЮЯ: Наистина? Другото беше 352,99 с отстъпката, а това е само 242. Е, вече ще спя спокойно,
първата мечта ще си я сбъдна.
Вещи: Че аз за какво съм иначе, ако не да сбъдвам мечтите на хората. И наистина можете да
спите спокойно, имате застраховка живот в моя полза и за ваша сметка.
ЮЯ: Така ли?
Вещи: Ами да, нали искате и аз да спя спокойна?
Уверявам ви, че като спя спокойна и вие ще можете да спите спокойно.
ЮЯ: Права сте, много съм доволен сега, истинска вълшебница. До гроб ще ви обичам.
Вещи: Хи хи хи, знам де, нали и в договора го пише.



Както се разхождал, ЮЯ я видял. Това била втората му мечта. Влязъл в магазина и искал веднага да я вземе.
- Можете ли да си я позволите?
ЮЯ: Естествено
- Но вие дори не знаете колко струва
ЮЯ: Няма значение, ще я взема. Невероятна е. Кажете сега колко струва.
- 20 000 евро
ЮЯ: Пфууу! Цяло състояние!
- Да, истинско съкровище, прав сте.
ЮЯ: Добре, но аз нямам толкова. Какво да правя?
- Чували ли сте за добрата фея Демоник?
ЮЯ: Да, познато ми звучи от някъде. Французойка ли е?
- Нещо такова, тя е много известна и с вековна история. Късмет е, че работим с нея.
Тя ще ви даде доверие и веднага ще си получите втората мечта.

При Демоник

ЮЯ: Добър ден, казаха ми да намеря Демоник, за да сбъдна втората си мечта.
- Сбъдване на мечти на вашите услуги. На галено ми викат Демони, но вие можете да ми казвате и Де.
ЮЯ: Благодаря за което, че трябва да сме делови, нямам търпение.
Де: И за къде бързате толкова?
ЮЯ: Видях я, искам я веднага.
Де: И колко струва тя?
ЮЯ: 20 000 евро, научиха ме да мисля позитивно.
Де: Защо не изчакате една година? Цената й ще падне двойно.
ЮЯ: Искам я веднага.
Де: Добре, да не кажете, че не съм предложила алтернатива. Направо ще ви побъркам с моята оферта.
ЮЯ: Нямам търпение, давайте, искам да чуя веднага
Де: 396 евро на месец как е?
ЮЯ: Я пак?
Де: 396 евро на месец, 5 години обвързване, мечтаете за лизинг. Става ли? Това е втората ви мечта все пак.
ЮЯ: Какво ли не прави човек за мечтите си. Добре, пишете.
Де: Много ми харесвате, искам да сбъдна всичките ви мечти. Ще ви предложа още нещо.
Искате ли да разберете какво?
ЮЯ: Целия слушам.
Де: Картата на доверието. С лимит от 10000 лева. Давам ви възможност да си взимате доверие по всяко време, трябва
да го оправдавате бързо. Ако се забавите все пак, лихвата не е страшна, няма и 20% на година
ЮЯ: Брей, взимам веднага, а плащам само 20%. Добре, ще я взема.
Де: Пожелавам ви да сбъднете всичките си мечти с нея. И да оправдавате доверието в срок.
ЮЯ: Ъхъм, и аз така си пожелавам. Благодаря ви, че ми сбъднахте втората мечта.
До края на договора ще ви обичам.
Де: Хи хи, и аз така, еее, човек никога не знае до кога ще е този договор.

ЮЯ вече бил с две сбъднати мечти. Решил да си направи малко сметка. Колко ще му струват.
Добрата фея Вещиц сбъдна първата мечта срещу 352,99 евро на месец за 30 години напред + 242 евро на месец
за 10 години напред
Добрата фея Демоник сбъдна втората мечта срещу 396 евро на месец за следващите 5 години.
352,99 +
242 +
396
= 990.99

ЮЯ: Спокойно, дишай спокойно. Получаваш 2000 на месец, харчиш 990,99.
Обаче 990,99 еврооооооооо!!!
Колко е това, колко е това, калкулатор – 1938,21 лева.
Не, само спокойно, мистър Брок каза да мисля позитивно. Това не са 1938,21,
а само 990,99.
Сега ще ме повози втората ми мечта и всичко ще се оправи. Само спокойно…

- Ъхъ, ъхъ, ъхъ, мъхъ
ЮЯ: Какво става?
- Ъхъ, ъхъ, ъхъ, мъхъ

Не може да бъде!!!
Не пали!!!
Какво ти става твоята боя червена?!
Няма бензин!!!
Горката, от заплатата ми останаха 61,79 лева. Ще я заредя до горе да си пийне.
Но и аз съм жаден! ААААААААА
Добре, да премислим без да викаме повече.
Няма начин, сега ще трябва да си намеря втора работа иначе край с всичко…



ЮЯ има един много голям проблем, но като традиционалист, бягал от часовете по математика и от цифрите,
не може да разбере какво се е случило. А той вече е сбъднал и третата си мечта – да работи за някого.
Живее в заблудата, че работи само за един работодател, търси си да работи за още някой друг.
Но той вече работи и за добрите феи Вещиц и Демоник, а не го разбира.
Ощастливи бедни и крайно нуждаещи се съдии и нотариуси, и сега дължи и още пари назаем.



Всяка прилика с реални феи, лица или каквото и да е друго, трябва да бъде напълно случайна.

автор:01/01/2011 — alexanderbtodorov

2 коментара:

  1. Страхотна статия :о) Поздравявам те! В нея е събрана финансова култура на консуматорското общество!

    P.S.
    Формата за коментари никак не е friendly. Помисли над възможността да добавиш интегриране на Gravatar идентификация :о)

    ОтговорИзтриване
  2. dai da go pusneme towa na novini.net ? Iako e a ne sum pisal nisto ot mnogo vreme ?

    ОтговорИзтриване